12 mars 2013

I jämställdhetens namn! Kvinnlig påve nu!




Aftonbladets Wolfgang Hansson reder idag i en artikel ut lite frågor om Vatikanen med anledning av det pågående påvevalet.  På punkt 3 så ger han den här förklaringen på frågan: Kan en kvinna bli påve?”

”Nej. Den siste påve som inte var präst tjänstgjorde på 1400-­talet. Katolska kyrkan tillåter inte att kvinnor prästvigs. Därför är de också exkluderade från att bli kyrkans överhuvud. Någon ändring verkar inte vara på gång. Påven ­Johannes Paulus II ansåg att frågan inte ens skulle diskuteras eftersom det visade på bristande respekt för katolska kyrkans traditioner.

Enligt legenden fanns det under 1200-talet en kvinnlig påve, Johanna. Moderna forskare anser dock att det handlar om en sägen.”

Tycker inte att förklaringen, det visar på bristande respekt för den katolska kyrkans traditioner, i dagsläget går hem riktigt.

För att om vi kvinnor ska få full jämställdhet med mannen här i världen, så nog borde man väl kunna ha en kvinna som påve. Vad är det som säger att en kvinnlig påve skulle göra ett sämre arbete som innehavare av den heliga stolen? Inget tycker jag! Dags att bryta en tradition med andra ord.

Sen måste jag också säga att jag är rysligt förtjust i de röda skorna, tillverkade i äkta marockanskt läder, som påven alltid bär. Tror absolut att dessa skulle passa mig själv perfekt. Sen att de också enbart kan inhandlas på anrika ”Ditta Annibale Gammarelli”, i Rom gör ju inte saken sämre.  Och vilka underbara hattar man skulle kunna ha på sig. För att inte tala om alla underbara sidenkaftaner man skulle kunna klä sig i. Och det traditionella vita silkesbältet skulle jag ju på stört byta till en rosa dito. Och för att inte tala om påvemobilen! Den skulle ju bara göra sig så bra i rosa med små blå kors på.

Ojdå!? Nu lät jag verkligen mina feministiska tankar fara all världens väg. Men håll med om flickor, att nog skulle en kvinnlig påve som var både chick och vacker nog fasen lätta upp stämningen bland världens katoliker.

Och om jag, Raffina Wall, hade blivit vald som påve… nej vänta nu? Påve är ju latin och betyder ju fader. Det går ju inte! Får kalla mig Måve istället. Måste ju betyda moder.

Om jag Raffina Wall blivit vald till Måve, så hade jag tillåtit alla katolska präster, biskopar och kardinaler att gifta sig med vem de ville. Man som kvinna! Allt för den sexuella frihetens skull naturligtvis.

Att jag sen bara vill bli Måve för de så rysligt snygga schweizergardisternas skull, har absolut inget med saken att göra. Jag får väl för jämställdhetens skull införa kvinnliga schweizergardister också och kalla dem schweizergardissor.
 
Tyvärr så lär det väl dröja innan vi får se en kvinnlig påve. För i den patriarkala värld den katolska kyrkan befinner sig i, så lär det nog bli svårt att bryta detta så ”traditionstyngda” enmansvälde.

Det enda vi kvinnor kan hoppas på är att det kommer lite rosa rök ur skorstenen på Sixtinska kapellet och att man får en träff med en äkta schweizergardist nästa gång man är i Rom. De är ju bara så läckra i sina pyjamasar.

Raffina Wall för Slutpixlat
SvD   SR
SR SvD
SR
SR
Aftonbladet   SvD  SR
Skånskan  HD  SvD
SvD  SvD
SR