27 aug. 2013

Sverigeakrobaterna dementerar Cybertrupp?


Jag befinner mig på Sverigeakrobaternas tränings-camp för en pratstund med akrobatledare Jimmie Åkesson.

"Jimmie, är det sant att ni har cybertrupper som hänger på nätet, skriver positivt om er akrobater och negativt om muslimer på alla ställen de kommer åt, samt röstar massor med gånger på webb-undersökningar så att det ser ut som att akrobaterna har fler följare än de har?"

"Det kan jag inte officiellt dementera", säger Åkesson och flackar med blicken.

"Inofficiellt då?"

"Det kan jag inte inofficiellt dementera heller", säger Åkesson förvånat.

"Men ni använder er av flockpsykologi för att få följare?"

"Ja det är klart!", utbrister Åkesson med ett leende. "Flocken har en enorm dragningskraft på svagsinta individer".

"Ni har alltså gjort vetenskapligt psykologiska efterforskningar?"

"Ja, det kan man säga. Vi upptäckte fenomenet när Björn Söder var på safari i Afrika och vandrade iväg med en flock gnuer", säger Åkesson stolt.

"Men han är väl tillbaka nu?"

"Ja, vi hittade han efter en vecka vid ett vattenhål med en grästorva i mulen", säger Åkesson med något drömskt i blicken.

"Vad spännande! Hände det något mer under hans savannvandring?"

"Det där andra vill jag inte tala om! Det var faktiskt inte Björns fel att gnuerna hade parningssäsong", säger Åkesson med blossande kinder.

"Oj blev han skadad? Gnuer brukar ju stångas."

"Nej då, han kom bra överens med gnuerna. Och han blev inte gravid heller som tur var", säger Åkesson, åter med något drömskt i blicken.

"Jaha, tack då för denna spännande inblick i praktisk flockpsykologi!"



Ian Gullo för Slutpixlat.