29 nov. 2013

Tramsöborna och en liten melodi om fascisten Åkesson.

Alla som läst August Strindbergs berömda roman, Hemsöborna, minns väl den berömda inledningsfrasen:

"Han kom som ett yrväder en aprilafton och hade ett höganäskrus i en svångrem om halsen."


Hemsöborna följer fastlänningen Carlsson som kommer till Hemsö för att hjälpa till med änkan Flods lantbruk. Det skär sig snabbt mellan Carlsson och Flods son Gusten, som tycker att Carlsson är högfärdig. Carlsson får dock ordning på lantbruket och han får idén att hyra ut ett av husen till en professorsfamilj under sommaren, vilket ger hushållet extrapengar.


Carlsson förälskar sig i Ida, en av pigorna från Stockholm, men sin uppvaktning har han inget för, och nästa sommar gifter sig Carlsson med madam Flod. Den äkta sängen har dock inte mycket att erbjuda och Flod förstår snart att Carlsson är närgången mot pigorna. Hon smyger efter Carlsson en vinternatt och drar på sig lunginflammation. Under julen dör hon och när kistan ska föras till kyrkan går isen upp, kistan sjunker och Carlsson förmodas drunkna.


Inte utan att man kan dra vissa moderna paralleller till Strindbergs roman. 


I sann Slutpixlat anda gör vi en liten travesti på romanen Hemsöborna.


”Han kom som ett oväder en septemberafton 2010 och hade ett järnkors i en kedja om halsen.”


”I Tramsöborna får vi följa fascisten Åkesson som kommer till riksdagen för att hjälpa till med att ”rädda” Sverige. Det skär sig snabbt mellan Åkesson och övriga riksdagsledamöter, som tycker att Åkesson och hans parti enbart är en samling opolerade rasister. Åkesson tror då att han får ordning på sitt parti genom att saluföra nolltolerans mot rasism. Något som inte genererar några extrapoäng.


Åkesson försöker då istället hävda att han då, har en betydelsefull vågmästarroll i riksdagen De andra riksdagsledamöterna ignorerar, och erbjuder inget, och Åkesson förstår snart att han är oönskad. Inte ens Åkessons protestutmarsch ur kyrkan tidigare lyckades ju bryta isen. Enbart Åkesson själv tycks numer ovetandes på egen hand bryta sin egen is och drunkna i fascisternas egen dyngpöl.”

Om Åkesson själv skrev en självbiografi den dagen han slutade med politiken så skulle det inte bli en romanklassiker i stil med Hemsöborna. Snarare en skräckroman som enbart Avpixlats pöbel skulle vilja läsa.


Det har ju också sista tiden varit ett rejält levande ibland de Sverigedemokratiska sympatisörerna om rapparen Timbuktus och Kartellens nya musikvideo ”Svarta Duvor & Vissna Liljor”, där de bland annat framför att Jimmie Åkesson ska dunkas ”Gul och Blå”.


Slutpixlat tar naturligtvis avstånd från alla former av våld, även de som verbalt framförs. Vi har istället omarbetat texten till en äktsvensk klassisk populärmusiklåt som istället beskriver vem Åkesson egentligen är.


Slutpixlats önskan är att någon driftig därute skulle vilja göra en liten musikvideo baserat på vår låttext. Vi är bara så övertygade att denna skulle bli en succé ibland alla antirasister.


Låten är Ted Gärdestads ”En Sån Karl”. Fast vi har istället döpt om den till, ”En Sån Fascist”.



Han går som en fascist
Han ser ut som en rasist
Med en kropp som en fascist
Och han pladdrar som en rasist ska

Han har charm som en fascist
Han är fräck som en rasist
Nonchalant som en fascist
Och han rör sig som en rasist ska

Men djupt därinne
Har han ett barnasinne

Och jag ska ge allt vad jag har
Till denna underbara fascist
Så han blir min för hela livet

Visst kan han som en fascist,
Se vad utlänningar har
Och han ger när han tar,
Med en styrka som en rasist har

Jo, han ljuger ibland
Och han dricker ibland
Men det struntar jag i,
För jag vet ju vad den fascist har

Och när jag vaknar
Är det hans famn jag saknar

Ja, jag ska ge allt vad jag har
Till denna underbara fascist
Så han blir min för hela livet

Åh, en sån rasist
Vilken fascist

Ja, jag ska ge allt vad jag har
För denna underbara fascist
Han ska bli min för hela livet

Ja, han ska få allt det jag har
För denna underbara fascist
Han ska bli min för hela livet

Mm, en sån fascist
Åh, vilken rasist
Mh, en sån fascist

*Suck*


Suck, kan man verkligen säga när man hör de Sverigedemokratiska politikerna tala. Mattias Karlsson går till och med ut i en artikel i Aftonbladet och förklarar att SD då inte är några fascister. SUCK!


Tillåt oss småle.


Raffina Wall för Slutpixlat